Magamról

Közgazdász vagyok, éppen túl a hatvanon. Négy évtizede szerelmes ugyanabba a lányba, aki három szép, okos és felelősségteljes, immár felnőtt gyermekünk anyja, és két tündéri unokánk nagyija. Nem mellesleg 2010-től 2014 őszéig képviselő voltam szülőföldemen, a Budapest XII. kerület (Hegyvidék) önkormányzatában. Sok vívódás után, 2013 februárjában sokadmagammal elhagytam az LMP-t és új pártot alapítottunk, Párbeszéd Magyarországért néven. Ebben a blogban időről-időre megírom, hogyan látom a világot. Írok színházról, filmről, politikáról, helyi ügyekről és minden másról, ami érdekel. Remélem, nem csak engem.

A Reichstag? De miért?

A fenti képen látható Reichstag a mai formájában csodálatos szimbólum-együttes. Először is azért, mert egy rosszhírű régi épületet úgy korszerűsítettek, hogy visszanyerte funkcióját és megtarthatta formáját. Másodszor azért, mert a tiszta üveg kupola tükörrendszere beviszi a nap fényét az ülésterembe. Harmadszor, de nem utolsósorban pedig azért, mert a kupola látogatói felülről láthatnak rá a képviselők munkájára. Valószínűleg nemcsak arányai, hanem a szimbolikája miatt is gyönyörű. Teljesen odavagyok érte.

Aktualitások

2014. október 7-én, kedden, 17 és 18 óra között a ciklus utolsó képviselői fogadóóráját tartom a Café Bagatelle-ben. Minden kedves engem felkereső választópolgár vendégem egy kávéra, vagy teára és egy süteményre. Előzetes bejelentkezés: sipos.peter@parbeszedmagyarorszagert.hu

Cím: 1126 Budapest, XII. kerület Németvölgyi út 17.

 

Írjon nekem!

Ha szeretné velem felvenni a kapcsolatot, írjon egy e-mailt a sipos.peter@parbeszedmagyarorszagert.hu címre. Nem ígérem, hogy megoldom a problémáját, de azt igen, hogy biztosan válaszolok.

Fogas kérdés

2012.12.01. 00:05 Sipos Péter

fogas most.jpgEgy nemrégiben készült bejegyzésem egyik mellékmondatával sikerült kisebb vihart kavarnom. Annak kapcsán, hogy a Hegyvidéki képviselő-testület változtatási tilalmat rendelt el a fogaskerekű tervezett meghosszabbításával érintett területen, „agyament”-nek neveztem azt, hogy a fogas végállomását a Normafához vigyék. Azóta számos beszélgetésen vagyok túl, melyek segítségével rájöttem, hogy a kérdés nem is annyira egyszerű.

A fogaskerekű jövőjéről nemsokára dönteni kell, mert a jelenlegi, immár negyven éves járműpark előbb-utóbb visszaadja lelkét a Teremtőnek. A szerelvények cseréje durván 8-10 milliárd forintba kerül, de a pálya és a megállók felújítása is szükségessé vált. A döntéshozók előtt három lehetőség áll. Az egyik, hogy megszüntetik a városnak ezt a színfoltját, mondván, hogy amúgy sem gazdaságos, nem éri meg rákölteni. Azt remélem, hogy nemcsak nekem fájna érte a szívem, ezért az illetékesek végiggondolják a másik két lehetőséget is.

Az olcsóbb megoldás az lenne, ha a fogast turisztikai attrakcióként definiáljuk. Ekkor nem tekintjük a tömegközlekedési rendszer részének, hanem a Széchenyi-hegy és környéke különleges megközelítési lehetőségeként veszik számításba. Ebben az esetben is le kell cserélni a járműparkot, de nincs szükség ennyi szerelvényre, és nem kell költeni a vonal meghosszabbítására. A célnak valószínűleg az felelne meg a leginkább, ha a járművek „visszakapnák” eredetihez hasonló nosztalgikus külsejüket. A megállók és a környezet rendbetételétől akkor sem lehet eltekinteni, ha ez a változat nyer. Különösen fontos lenne a felső végállomásnak és környékének, a Normafa felé vezető sétaútnak a rendbe hozása, hiszen a mostani állapot több mint botrányos.

Fogas régen.jpg

A nagyvonalúbb – és ahogy látom, a döntéshozók szívéhez közelebb álló – megoldás az lenne, ha a hegy tömegközlekedéssel történő megközelítésében nagyobb szerepet kapna a fogas. A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogast elsősorban a hétvégeken használják sokan. A helyi lakosok közül jelenleg csak azok járnak ezzel a járművel, akiknek valamelyik megálló közelebb van, mint a buszé. A fogas vonzerejét nemcsak az csökkenti, hogy a metrótól csak átszállással lehet megközelíteni és nem visz a kedvelt kiránduló helyekig, de az is, hogy lassú. A feltételezések szerint abban az esetben, ha a Széll Kálmán tértől egészen a Normafáig közlekedne, sok kiránduló szívesebben menne ezzel a járművel, mint a busszal. A korszerűsítés eredményeként nemcsak a menetidő csökkenhetne, de a fogas utasszállító kapacitása is nőhetne. A jelenlegi alsó végállomás és a Széll Kálmán tér között az új járművek a meglévő villamos vágányokon közlekedhetnének. A szakértők szerint a tér mai elrendezése is alkalmas lehet a végállomás kialakítására, így ez a hosszabbítás nem igényelne komolyabb befektetést.

fogas majd.jpg(forrás:veke.hu)

A Normafáig tartó meghosszabbítás koncepciójának kialakítása most folyik. A fogas a hírek szerint a mostani végállomástól a Rege út, Ordas köz, Hegyhát út, Eötvös út igénybevételével jutna el a jelenlegi buszfordulónál kialakítandó végállomásig. Az elképzelés szerint a Hegyhát úton és az Eötvös úton, az úttesten, két párhuzamos sínpáron közlekednének a szerelvények. Ezt a nyomvonalat jelöltem sárgával az alábbi képen.

fogashosszabbítás.jpg

A nekem szimpatikusabb, olcsóbb, de pillanatnyilag a hivatalosság által kevésbé preferált alternatíva a térképen pirossal jelölt nyomvonal, mely a Golfpálya úton keresztül közelíti meg a Hegyhát utat és lehetőség szerint minél előbb csatlakozik a gyermekvasút pályájához. A szakértők szerint a meglévő talpfákon csak egy új sínszálat kellene lefektetni és a két vonat egy pályán haladhatna egészen a Távcső utcáig, melyen keresztül a Konkoly-Thege út érintésével érhetné el a Normafa Szálló melletti üres, jelenleg parkolóként használt területet, ahol igényes végállomást lehetne kialakítani.

Az én szívemhez a „nosztalgia” változat áll a legközelebb. Nemcsak azért, mert ez tűnik a legolcsóbbnak, hanem olyan hagyományokat hozhatna vissza, amelyeket kár elfelejteni. Azért is ezt tartom a legjobbnak, mert ebben az esetben talán nagyobb lenne a kényszer arra, hogy a Normafáig vezető sétautat rangjához illően rendbe hozzuk. Ezzel talán nagyobb ösztönzést adhatnánk a lusta városi turistáknak, hogy ne akarjanak egészen az erdőig utazni, hanem sétáljanak egy kicsit többet. Ha pedig a hosszabbítás mellett döntenének, mindenképpen a második nyomvonal-változat megépítését támogatnám azzal, hogy a megtakarított pénz egy töredékét a sétautak, és a környezet rendbetételére kellene fordítani.

A koncepciót tartalmazó tervek nemsokára az illetékesek elé kerülnek. A fogas-projektnek számos másik, a főváros tömegközlekedése szempontjából fontos tervével kell „megküzdenie”. Mivel ebben az esetben a gazdaságosság a legfontosabb szempont, mindenképpen törekedni kell az olcsóbb megoldásokra. Ennek én örülök, mert az általam kedveltebb változatok kerülnek kevesebbe. Amennyire lehetőségem lesz rá, rajta tartom a szememet a további eseményeken.

A fogassal kapcsolatos beszélgetéseknek van egy nem mellékes haszna is. Sikerül megismerkednem néhány emberrel, akinek a hobbija a városi közlekedés, akik kedvtelésből, „szerelemből” törik a fejüket azon, hogyan mit kellene változtatni ezen a bonyolult rendszeren. Ha másért nem, hát ezért érdemes volt egy kicsit kötözködni a fogas meghosszabbításának ötletével.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz!

1 komment

Címkék: nosztalgia Normafa Fogaskerekű Széchenyi-hegy VEKE

A bejegyzés trackback címe:

https://sipospeter.blog.hu/api/trackback/id/tr554940702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.12.30. 21:53:07

Belegondolt valaki is, hogy ez a fogashosszabbítás milyen drága és felesleges mulatság is lenne ebben az erőltetetten szétnyújtott módban? Alacsonypadlós új szerelvény? Amiben még a fogak is elférnek majd? Hát már a kombinő is egy borzadály, mi lesz ez ahhoz képest?! Inkább ne!
A kezdeti álom jópofa volt, de ez a mai erőltetés egy átgondolatlan "csakazértis" projekt benyomását kelti!
Vissza inkább a realitásokhoz: Ahhoz hogy a mai 20-30 (hétvégén napközben 15) perces követési idő visszaálljon a valamikori 8-10 percesre, mit kéne tenni? Mert már ezzel el lehetne érni utastöbbletet! (És csak nem kerülne 20 milliárdba!)
süti beállítások módosítása