Magamról

Közgazdász vagyok, éppen túl a hatvanon. Négy évtizede szerelmes ugyanabba a lányba, aki három szép, okos és felelősségteljes, immár felnőtt gyermekünk anyja, és két tündéri unokánk nagyija. Nem mellesleg 2010-től 2014 őszéig képviselő voltam szülőföldemen, a Budapest XII. kerület (Hegyvidék) önkormányzatában. Sok vívódás után, 2013 februárjában sokadmagammal elhagytam az LMP-t és új pártot alapítottunk, Párbeszéd Magyarországért néven. Ebben a blogban időről-időre megírom, hogyan látom a világot. Írok színházról, filmről, politikáról, helyi ügyekről és minden másról, ami érdekel. Remélem, nem csak engem.

A Reichstag? De miért?

A fenti képen látható Reichstag a mai formájában csodálatos szimbólum-együttes. Először is azért, mert egy rosszhírű régi épületet úgy korszerűsítettek, hogy visszanyerte funkcióját és megtarthatta formáját. Másodszor azért, mert a tiszta üveg kupola tükörrendszere beviszi a nap fényét az ülésterembe. Harmadszor, de nem utolsósorban pedig azért, mert a kupola látogatói felülről láthatnak rá a képviselők munkájára. Valószínűleg nemcsak arányai, hanem a szimbolikája miatt is gyönyörű. Teljesen odavagyok érte.

Aktualitások

2014. október 7-én, kedden, 17 és 18 óra között a ciklus utolsó képviselői fogadóóráját tartom a Café Bagatelle-ben. Minden kedves engem felkereső választópolgár vendégem egy kávéra, vagy teára és egy süteményre. Előzetes bejelentkezés: sipos.peter@parbeszedmagyarorszagert.hu

Cím: 1126 Budapest, XII. kerület Németvölgyi út 17.

 

Írjon nekem!

Ha szeretné velem felvenni a kapcsolatot, írjon egy e-mailt a sipos.peter@parbeszedmagyarorszagert.hu címre. Nem ígérem, hogy megoldom a problémáját, de azt igen, hogy biztosan válaszolok.

Az áldozat is ember

2014.09.08. 08:35 Sipos Péter

erőszak.jpgAz ELTE gólyatáborban történt nemi erőszak juttatta eszembe közeli ismerősünk tavalyi esetét. Őt is megerőszakolták. Az igazságszolgáltatás példás gyorsasággal tette a dolgát, a tettes súlyos büntetést kapott. Mégsem gondolom, hogy minden rendben lenne.

Maga a sértett hívta ki a rendőröket, kérve őket, hogy gyorsan jöjjenek, mert az elkövető még a közelben van és ő retteg attól, hogy visszatér. A zsaruk, akik késő este nem akartak potyára kimenni a címre, a biztonság kedvéért néhány perccel később visszahívták a nőt, hogy ellenőrizzék a bejelentést. Talán ezért volt, hogy én, akit az áldozat kétségbeesésében szintén felhívott, előbb értem a helyszínre, mint a rend éber őrei. Aztán a hatósági közegek is megérkeztek. A ház előtt álldogáló tettest őrizetbe vették, megkezdődött a nyomok rögzítése, a tanúk és a sértett kihallgatása. Minden ment, mint a karikacsapás.

Akkor mi a bajom? Az, hogy bár mindenki udvarias volt, látszólag figyelmesen viselkedett, a sértettet csak mérsékelten vették emberszámba. Nem tudom másként értékelni azt, hogy a sértett az vele történt borzalom után több mint 12 órával tisztálkodhatott meg, ekkor moshatta le magáról saját vérét és az idegen férfi mocskát. Ennyi időbe teltek a helyszíni vizsgálatok, a kórházi látlelet elkészítése, valamint az ismételt kihallgatás a rendőrkapitányságon. A rettenetes éjszaka után másnap délben juthatott haza, testileg, lelkileg végképp kimerülve.

Az állam a maga részéről a büntető eljárással letudta kötelezettségeit. A rendőrség és a bíróság még néhányszor megidézte a sértettet, hogy elmondassák vele újra, meg újra, hogyan alázta és gyalázta meg őt az a gazember. Minden egyes ilyen alkalommal kiborult. Rettegett attól, hogy újra látnia kell az erőszaktevőt. De ez a hivatalosságokat kevéssé érdekelte. Ők tették a dolgukat.

Azzal, hogy az áldozat szempontjából milyen következményei lehetnek a történteknek, az állam egyetlen percig sem törődött. Senki hivatalos személy meg nem kérdezte tőle, van-e szüksége bármilyen segítségre. Egyedül nem tudta feldolgozni annak a bizonyos éjszakának a lelki terheit. A családja kerített számára pszichológust, mert nem várhatott arra, míg a körzeti ideggondozóban végre rá kerüljön a sor. Az is csak a rokonoknak jutott eszébe, hogy talán kellene egy alaposabb vizsgálat, kizárandó, hogy nem kapott-e valamilyen ronda fertőzést is a borzalmas élmény mellé. Hála lelkiismeretes háziorvosának, ezeket a teszteket a TB finanszírozta.

Az eset rávilágít arra, hogy nemcsak a közvélemény áll meglehetősen macsó módon a nemi erőszak témájához, de az állam is szinte teljesen közömbös az áldozatok sorsa iránt. Nem csoda, ha a megerőszakolt nők inkább titkolják „szégyenüket”.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Facebook-oldalunkhoz!

38 komment

Címkék: Igazságszolgáltatás Nemi erőszak Bántalmazás

A bejegyzés trackback címe:

https://sipospeter.blog.hu/api/trackback/id/tr406679209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

odamondó 2014.09.08. 14:51:27

Miért ha balesetet szenvedek és elvesztem a látásom egyik kezem akkor adnak pszichológust?

Gyilkossági kísérletnél is beidézik sokszor az áldozatot mégis mit vársz?

Tragikus, de sok másik emberrel meg másfajta tragédia történik nap mint nap és ugyanúgy le vannak tojva.

fizetekmegegysort 2014.09.08. 16:19:43

Igen, ha elveszted a lábad van rehab. És van pszichomókus is. És a nyomozás során sem kell 42x elmesélned, mennyire fájt, mit éreztél, és milyen láb nélkül ébredni, és azzal sem találkozol x esetben, aki ezt tette veled, akinek a hibájából sérültél.
Egyébként számos országban nemi erőszak esetén video-vallomást tesznek az áldozatok egyszer, és soha többé nem kell ezt újra elmondaniuk, ha nem akarjàk. A hivatalos rendőrségi videót elfogadja a bíróság. Nálunk sok áldozatot ez a hercehurca tart vissza a feljelentéstől.
És az sincs rendben, mikor a másfajta tragédia le van tojva.

Münci66 2014.09.08. 16:32:32

Mme és Möszjők!

Megértem az áldozatok problémáját, azt, hogy rém rossz az eljárás menete számukra.
De!
Akkor hogy csináljuk? A nemi erőszak büntetési tétele eléggé komoly. Azért be is kellene bizonyítani, hogy valóban az történt! Nem elég csak a sértett -akár valós, akár csak annak képzeli magát- vallomása. A tények rögzítéséhez az orvosszakértőnek az "eredeti állapotban" is látnia kell a sértettet. A bíróság pedig akár többször is kihallgathatja.
Abban viszont egyetértek, hogy a valóban szükséges időnél egy perccel többet sem szabadna az áldozatnak abban a helyzetben eltöltenie.

Tisztelettel, Münci

Münci66 2014.09.08. 16:49:08

@fizetekmegegysort:
Möszjő fizetekmegegysort!

Azért ha a lábadat egy bűncselekmény áldozataként veszíted el, akkor nem csak egyszer és nem csak a pszichomókusnak kell elmesélned a történteket. Ez akkor is áll ha egy más által véletlenül okozott baleset alanya voltál. Némileg hasonló a közismert Rezesova ügy.
Ráadásul egy láb elvesztése jól felmérhető, a nemi erőszak nehezebben. Személyes példa egy buli, ahol egy bepiált leány szinte rámmászott, alig tudtam letolni magamról, utána megtépték egymást az akkori barátnőmmel. A leány másnap reggel tajtékzott az emlékektől, hogy én megerőszakoltam! A többiek vették el a kedvét a feljelentéstől. Ezzel nem azt állítom, hogy sok kamu feljelentés van. Egyszerűen a bizonyítás szükségességére akartam célozni.
A videó vallomás használata jó gondolatnak tűnik, bár nem vagyok jogász. Megismétlem előző hozzászólásom végét: a valóban szükséges időnél egy perccel többet sem szabadna az áldozatnak abban a helyzetben eltöltenie.

Tisztelettel, Münci

kifordított nagyanyó 2014.09.08. 19:39:41

Egyébként a Német nőnek,akit megerőszakolt a cigó gyerek,elég volt egyszer vallomást tennie,és soha többet nem kell visszajönnie (nem is akar) Magyarországra.
Egyébként nincs egyik megerőszakolt áldozatnak sem néhány ismerőse,akik kiherélik/félholtra verik az elkövetőt?

bölcsbagoly 2014.09.08. 19:47:26

@Münci66: feministákkal felesleges vitatkozni! Szerintük már szemmel is lehet erőszakot tenni! Jelen esetben is az áldozat miért ment el a többiektől ezzel a pasival olyan helyre ahol nem láthatták mások, éjjel? Olyan mintha átlátszó táskában/szatyorban sétáltatnék bankjegy kötegeket egy rosszhírű negyedben. Egy 18 éves nőnek lehetne magához való esze és nem hozza magát ilyen helyzetbe. 10 esetben esetleg nem történik semmi, de addig jár a korsó....nem kötelező magad ellen kihívni a sorsot.
(na várom a harcos amazonokat...)

Stohl András 2014.09.08. 20:26:13

Az ilyen ugyek szinte kivetel nelkul hazusagok. A legjobb lenne, ha az ilyen ribancokat, azonnal letartoztatnak, a hatosag felrevezetese miatt, es az ugyet lezarnak.

tomfree 2014.09.08. 20:41:27

@bölcsbagoly: " Jelen esetben is az áldozat miért ment el a többiektől ezzel a pasival olyan helyre ahol nem láthatták mások, éjjel?"
Honnan tudod hogy elment vele? Ott voltál vagy olvastad a nyomozati jegyzőkönyvet? Vagy olvastad a Blikkben? Mi van ha követte? Egyébként meg ismerte az embert, de ez nem jogosít fel senkit erőszakra. A pécsi rendőrlány is ismerte a cigányt aki megerőszakolta és megölte, de a logikád szerint miért járkált éjjel egyedül, lehetett volna annyi esze ugye?

nnnnnnnn 2014.09.08. 21:23:34

"Az is csak a rokonoknak jutott eszébe, hogy talán kellene egy alaposabb vizsgálat, kizárandó, hogy nem kapott-e valamilyen ronda fertőzést is a borzalmas élmény mellé."

az áldozatnak eszébe se jutott? nemsemmi.

"A családja kerített számára pszichológust, mert nem várhatott arra, míg a körzeti ideggondozóban végre rá kerüljön a sor."

az áldozatnak eszébe se jutott? nemsemmi.

"Maga a sértett hívta ki a rendőröket, kérve őket, hogy gyorsan jöjjenek, mert az elkövető még a közelben van és ő retteg attól, hogy visszatér."

ebből eléggé azt a következtetést lehet levonni, hogy ismerték egymást, csak ez gondolom nem véletlen kimaradt a leírásból. de tegyük fel, hogy tényleg nem.

"az vele történt borzalom után több mint 12 órával tisztálkodhatott meg, ekkor moshatta le magáról saját vérét és az idegen férfi mocskát. Ennyi időbe teltek a helyszíni vizsgálatok, a kórházi látlelet elkészítése, valamint az ismételt kihallgatás a rendőrkapitányságon"

kicsit nehéz lenne úgy objektíven bűnügyi helyszínelni és vizsgálódni, hogy előbb elviszik megfürödni, stb. ez már csak ilyen. a nemi erőszak súlyos vád, nyilván nem fognak egy "jajj megerőszakolt" alapján 15 évre lecsukni senkit.

"Nem csoda, ha a megerőszakolt nők inkább titkolják „szégyenüket”."

nem hinném, hogy az állami eljárás miatt titkolják.

amúgy ha belegondolsz, lehet sok mindent ki kellett állnia ennek a nőnek, de kiállt az igazáért, az illetőt meg gondolom lecsukták nemi erőszakért X évre, tehát szerintem megérte kihívnia a rendőrséget. mellesleg ha nem hívja ki a rendőrséget, akkor még annyira se bánik vele az állam, amennyire így bánt, lévén papíron akkor nem történt erőszak. így viszont az állam megtette neki azt a szívességet, hogy lesittelte a támadót.

[c] 2014.09.08. 21:55:19

@$$$=$$$: "ebből eléggé azt a következtetést lehet levonni, hogy ismerték egymást, csak ez gondolom nem véletlen kimaradt a leírásból"
Miért, ha ismerték egymást, akkor mi van?
Akkor kevésbé erőszak?

nnnnnnnn 2014.09.08. 22:01:21

@[c]: több minden is van. pl. érthetően egyből erősebb fenntartásokkal kezelik az ilyen eseteket.

[c] 2014.09.08. 22:01:44

@bölcsbagoly: "Jelen esetben is az áldozat miért ment el a többiektől ezzel a pasival olyan helyre ahol nem láthatták mások, éjjel?"
Mi lenne, ha olvasná ezt leendő randipartnered (ha nem ismerkedsz, akkor tegyük fel, hogy mégis), és közölné veled, hogy nem megy veled a Duna-partra sétálni, mert hátha megerőszakolod, holott te a csillagokat néznéd vele ábrándosan, kéz a kézben?
Nem vennéd zokon? (Dehogynem.)
Akkor meg - úgy sejtem - azon háborodnál fel, hogy micsoda férfigyűlölő némber ez.

[c] 2014.09.08. 22:03:18

@$$$=$$$: Ha már vér is folyt, nincs rá okuk.

nnnnnnnn 2014.09.08. 22:09:14

@[c]: "Mi lenne, ha olvasná ezt leendő randipartnered (ha nem ismerkedsz, akkor tegyük fel, hogy mégis), és közölné veled, hogy nem megy veled a Duna-partra sétálni, mert hátha megerőszakolod, holott te a csillagokat néznéd vele ábrándosan, kéz a kézben? "

amíg nem ismerjük egymást jól, addig simán megérteném.

amúgy pedig dehogy nincs rá okuk. attól hogy vér folyik még nem biztos, hogy erőszak történt. különben már a fél világ börtönben ülne. az ilyen eseteket objektíven kell megvizsgálni, ha ismerősök között történik, akkor meg pláne.

Krisz11 2014.09.08. 22:16:53

A részletek ismerete nélkül nem lehet véleményt mondani.
Amúgy kicsit álszentnek érzem ezt a nagy aggódást. Azok után hogy mindenhol a lelkiismereti szabadságot, a szexuális szabadságot, az énközpontúságot, meg a másság elfogadását prédikálják. Beérett a liberális nevelés.

nnnnnnnn 2014.09.08. 22:35:27

@Krisz11: bár elítélem a liberalizmust, de nem hiszem, hogy a nemi erőszaknak sok köze van hozzá. más kérdés, ha nem lenne liberalizmus, hanem normálisizmus, akkor a nemi erőszaktevőknek annak rendje módja szerint levágnák a pöcsét majd karóba húznák őket, hogy érezzék a törődést.

Komolyan gondolom 2014.09.08. 23:17:19

@$$$=$$$:
Elképeszt ez a nemtörődömség... Szomorú és szánalmas...
"az állam megtette neki azt a szívességet, hogy lesittelte a támadót" - köszönjük szépen, de igazából ez nem egy szívesség, ez lenne a minimum, vagy tévedek?
Azzal, hogy egy bűntényt ki kell vizsgálni, be kell bizonyítani, semmi gond nincsen. Azzal, hogy a nemi erőszakot ugyanolyan bűntényként kezelik, mint pl. egy rablást, azzal már annál inkább baj van. Ha kirabolnak valakit, egy ideig sajnálni fogja az értékeit, meg félni fog sok mindent magánál hordani. Ha megerőszakolják, a fizikai sebek egy idő után begyógyulnak (többnyire), de a lelki sebeket lehet, hogy élete végéig cipelni fogja, és ezt csak tovább rontja ez az általános nemtörődöm hozzáállás, amivel az eset után találja magát szemben az áldozat, mindenki részéről. A telefonod ellopását még szép, hogy bejelented, igaz? De bevállalni a sorozatos kivizsgálásokat és meghallgatásokat egy erőszaknál, az teljesen más. Uraim, jelentkeznének önként és dalolva pl. egy testüreg-motozásra? Na nem hinném...
Kevésbé empatikusak gondoljanak bele abba, mi lenne, ha az ő lányukkal/ barátnőjükkel/feleségükkel/édesanyjukkal/nagymamájukkal (hallottunk már ilyenről...) történne hasonló erőszak. Mert bárki mehet haza egyedül sötétben a munkából például, ez is felelőtlenség?
És könyörgöm, hagyjuk már ezt az úgy-kellett-neki-minek-ment-oda álszent dumát... Ha egyedül, pucéron, eszméletlenül fekszik egy csaj a földön az éjszaka közepén, akkor sincs senkinek semmilyen joga arra, hogy bántalmazza. Ez emberség és becsület kérdése, nem feminizmusé/sovinizmusé, lássuk már be. Sajnos a nők gyengébb fizikumuk miatt mindig is ki lesznek szolgáltatva annak, hogy a társadalom férfitagjai mennyire viselkednek civilizáltan. Az a baj, hogy nem mindenki ítéli el élből a hasonló eseteket, hanem még elkezdenek azon filozofálni, hogy vajon nem a lány volt-e túl kihívó, stb.

"attól hogy vér folyik még nem biztos, hogy erőszak történt" - általában magától nem szokott innen-onnan vérezni senki, meg a lila foltokért sem a rossz kozmetikust kell hibáztatni.

"az ilyen eseteket objektíven kell megvizsgálni, ha ismerősök között történik, akkor meg pláne" - igen, a családon belüli erőszakról a rendőrök általában objektíven nem vesznek tudomást, főleg ha 8 napon belül gyógyul. Tehát egy kis verés, meg egy sérülések nélküli nemi erőszak ismerősök között még belefér?? Hogy is van ez?

index.hu/belfold/2009/08/07/tenyleg_csillagokat_lehet_latni_a_verestol/

Komolyan gondolom 2014.09.08. 23:39:27

@Krisz11: Azért a liberális és konzervatív nevelésnek is vannak előnyei és hátulütői is. Liberális szemlélet az is, hogy a férfiak elfogadják a nőket egyenrangúként, ergó nem használják ki ellenük a testi fölényüket. Az meg konzervatív szemlélet, hogy az asszony (és a gyerekek) a férj "tulajdonát" képezik, és ami a családban történik, az a családban is marad... Mindkettőből levezethető az erőszak, úgyhogy nem ezen múlik.

bölcsbagoly 2014.09.09. 08:53:39

@[c]: gondolod, hogy éjjeli sétára hívnám egy sötét helyre? Bolond lenne eljönni egy alkalmi ismerőssel! Nem férfigyűlölőnek tartanám, hanem okos fehérnépnek.

bölcsbagoly 2014.09.09. 09:00:04

@Komolyan gondolom: egyem a szíveteket ezekkel a lelki sebekkel! lassan egy mimóza lelkének a sérülése komolyabb- nak lesz tartva mint a kezed/lábad/veséd,s tb. elvesztése! mindez a sok hülye pszichomókus marhaságai miatt, akik telebeszélik a fejét a rá hallgatóknak. Normális emberben a "lelki sérülés" gyorsabban gyógyul mint a testi! Csak nem kellene folyton vele foglalkozni, mert a seb se gyógyul be, ha állandóan felnyitogatjuk. Ami volt azt nem lehet visszacsinálni, viszont el lehetne felejteni s nem folyvást rá emlékezni. Csak a labilis lelkivilágúak teszik ezt, de egyre több van belőlük, hála a néphűlyítésnek.

bölcsbagoly 2014.09.09. 09:05:41

@Komolyan gondolom: csak a naivok és idióták gondolják úgy, hogy nem léteznek emberi gyarlóságok és olyan emberek akik ezeket skrupulusok nélkül alkalmazzák! Igen, nem kötelező lovat adni alájuk. S ha igen, akkor magunkra vessünk. Normális embernek van egy egészséges életösztöne és veszélyérzete. De aki benyúl a jóllakott tigris/oroszlán ketrecébe, az számoljon már azzal, hogy leharaphatja a kezét!

nnnnnnnn 2014.09.09. 09:45:33

@Komolyan gondolom: sétálgass a 8 ker bugyraiban éjjel, és közben mondogasd magadnak, hogy téged senkinek nincs joga megtámadni, aztán mikor leütnek mint a taxiórát, akkor véletlen se jusson eszedbe, hogy esetleg hülye vagy meg felelőtlen. csak mantrázd magadban a liberalizmus eszméit, az majd megvéd téged mindentől. kár, hogy a világ nem úgy működik, ahogy azt te elképzeled, de ez ne zavarjon egy cseppet sem.

"általában magától nem szokott innen-onnan vérezni senki"

általában attól hogy valakit orrvézésig megvernek még nem biztos, hogy megerőszakolták, de szerinted biztos, látom.

"igen, a családon belüli erőszakról a rendőrök általában objektíven nem vesznek tudomást, főleg ha 8 napon belül gyógyul"

ez egyrészt nem igaz, másrészt a családon belüli erőszakon máshogy kezelik mintha egy idegen erőszakolt volna meg egy nőt, és ennek van alapja. csak az alapja a valóság, nem a te liberális idealisztikus eszméid.

Komolyan gondolom 2014.09.09. 09:56:23

@bölcsbagoly: Nem azt mondom, hogy nem kell foglalkozni a kockázattal, hanem azt, hogy nem lehet arra fogni mindent. Persze, hogy fő az elővigyázatosság, a kockázatkerülő ember lánya mindent megtesz ezért, de képmutatás lenne ezzel előhozakodni, mikor nem tudhatod, veled mi lesz holnap. Pontosan arra próbáltam kilyukadni, hogy sajnos sose tudunk elég elővigyázatosak lenni.
Tudom, hogy az afrikai országokban, vagy Indiában sokkal rosszabb a helyzet, de egy felelős társadalom arra törekszik, hogy javítson a statisztikákon, mert mindig van hova fejlődni. Persze, hogy vannak gyarlóságok, létezik bűzözés, de amit csak tudunk, meg kell tenni ellene. Az adott áldozat szempontjából indifferens, hogy csak vele egyedül bántak el, vagy száz másikkal is, mert minden eset számít, de akkor is tenni kell ellene.
Tényleg örülök, hogy Téged személy szerint nem ért eddig semmilyen lelki trauma, teljesen stabil volt a lelkivilágod még tini korodban is, adja Isten, hogy ez így is maradjon. De sajnos nem mindenki ilyen szerencsés manapság, túl sok a csonka családban, sokszor erőszakos szülők kezén felnövő gyerek (és itt nem egy-egy nevelő szándékú pofonra gondolok), akik egész életükben sokkal labilisabbak. A normálisból van legkevesebb. Másrészről a nők lelkivilága nem úgy működik, mint a férfiaké, lehet ezen viccelődni, de ez is tény. El lehet fojtani ezeket a dolgokat, lehet nem beszélni róla, aztán meg lehet csodálkozni, hogy 40-50 évesen még nem tudott normális párkapcsolatot kialakítani az illető. Ha trauma ér valakit (legyen az a lába elvesztése akár), nem az a megoldás, hogy akkor megpróbál nem gondolni rá (lábnál nehéz is lenne), hanem szembenéz vele, feldolgozza, beszél róla (!), addig, amíg már nem okoz neki ez plusz fájdalmat. Na akkor van túl rajta. És ez sokkal könnyebb úgy, ha nem nézik ki, és emberszámba veszik (láb elvesztésénél is!). Még az is lehet, hogy hibázott, hogy nem vigyázott eléggé, de ez egy hajszálnyit sem csökkenti a trauma jelentőségét, és erőszaknál az elkövető bűnösségét. Attól még ugyanúgy áldozat, és ugyanúgy megérdemli az emberséges bánásmódot.
Tudod, ha a gyereked benyúlna az oroszlán ketrecébe és az megharapná (lehet kicsi, vagy vagány tinédzser), valószínűleg nem azt mondanád, hogy hülye voltál, fiam, hanem rohannál vele a sürgősségire, és egy hónap múlva nyomatékosan jeleznéd az állatkert vezetésének, hogy talán kicsit sűrűbb rácsozású ketrec jobb lett volna. Persze közvetlenül nem az ő hibájuk, minek kell oda nyúlkálni, de amit meg lehet előzni, azt jobb megelőzni szerintem. És ennek nem az a módja, hogy akkor nem megyünk állatkertbe.

bölcsbagoly 2014.09.09. 10:07:04

@Komolyan gondolom: marhaság a normális gondolkodást liberálisnak, mig az abnormálist konzervativnak tartani! Hha így lenne, már sok évezrede nem létezne emberiség! Az állatvilágban - ahonnan származunk - sincs teljes egyenlőség a populáció tagjai, a nemek közt. Aki kutyát tart az tudja, hogy a a kan soha sem veri meg a szukát! Ellenben forditva a szukák terrorizálják a kanokat s egymást. No eleinknél sem volt ez másként egészen a történelmi időkig. Ami ma van az már a "civilizálódás, a felvilágosulás" hatása. Amúgy , amig a férfi tartotta el/élve a családját, nyugodtan tarthatta azt, hogy az az ő tulajdona. De normális ember nem rongálja ugyebár a saját tulajdonát? Bár liberáliséknál sohasem lehet tudni!-:)

Komolyan gondolom 2014.09.09. 10:13:35

@$$$=$$$: "általában attól hogy valakit orrvézésig megvernek még nem biztos, hogy megerőszakolták, de szerinted biztos, látom." - Nem biztos, de úgy látom, szerinted ha orrvérzésig vernek, az kismiska. Hát bocs,de én abból se kérnék.
Nem szoktam éjjel a 8kerben sétálgatni, de szoktam késő estig dolgozni, késő este vonattal hazautazni, nem jókedvemből, és nem szoktam magam biztonságban érezni. Felelőtlen vagyok? Nem szoktam a liberalizmus eszméivel mantrázni, de szoktam esténként imádkozni Istenhez, hogy holnap is épségben hazaérjen minden családtagom. Hülye lennék?
"a családon belüli erőszakon máshogy kezelik mintha egy idegen erőszakolt volna meg egy nőt, és ennek van alapja. csak az alapja a valóság, nem a te liberális idealisztikus eszméid. " - Jól mondod, barátom, ez a baj. Nem tudom, hogy ha egy családtag bántalmaz, az miért kevésbé bűn. Szerintem ugyanolyan bűn, mintha idegen lenne, ugyanúgy fáj, vagy még jobban, mert nem tudsz elmenekülni, hanem ott leszel még holnap is, meg azután is. Idealista vagyok azért, mert nem szeretem, ha bántalmazzák a kisebbet, a gyengébbet, a nőket, gyerekeket? Ha ez az, akkor az vagyok. De szerintem ez lenne a normális.

bölcsbagoly 2014.09.09. 10:16:48

@Komolyan gondolom: hagyd a francba a statisztikákat! (egy 80 éves férfi és egy 4 éves kisfiú statisztikai átlag életkora 42 év, de egy aggastyán nem igen tud megerőszakolni senkit, a 4 éves meg még nem tud, pedig egy 42 éves meg éppenséggel tudna).
Amúgy csonka családban nőttem fel, túléltem a VH-ut, megéltem a háború borzalmait és a nyomort ami követte, de érdekes módon ettől a generációm megedződött s hire- hamvát sem hallottuk a pszichoanalizisnek és a pszichomókusoknak! A fizikai sebeinket kezeltük, a lelkieket meg igyekeztünk elfelejteni s nem folyton vakargattuk őket, siránkozva. Azt meg jó lenne tudomásul venni, hogy nem minden embertársunk alkalmas párkapcsolatra, gyereknevelésre, ahogy normális életvitelre, szociális alkalmazkodásra sem. Selejt mindig van. legjobb bizonyitékok rá a jóléti államok telitett börtönei és bolondok házai, a milliárdos csemeték őrültségei és a dúsgazdagok öngyilkosságai..

bölcsbagoly 2014.09.09. 10:21:18

@Komolyan gondolom: a családon belüli erőszak nem kevésbé bűn, hanem másképpen az! Ergo, kezelni is másképpen kell őket. Mig egy idegen ok nélkül is, vagy felszínes okokból támad rád, addig egy családtagnál mindig van előzmény. (kb. apu/anyu , miért kaptam ki, nem csináltam semmit! na igen, de tudom, hogy pont arra készültél! alapon).

Komolyan gondolom 2014.09.09. 10:35:06

@bölcsbagoly: Vicces, mert pont azt írtam, hogy sem a liberális, sem a konzervatív gondolkodás vak követése nem vezet sehova. Nem tudom, nem is igen lehet egyszóval összefoglalni, hogy mi lenne a normális, de az alap, hogy nem bántok másokat csak úgy. (Önvédelem nem ér.)
Nem hinném, hogy a kutyákhoz kéne hasonlítani az embereket, a martiarchális társadalom már pár tízezer éve kiment a divatból. :)
Nem vagyok liberális, de azért ezt rossz érzés leírva látni, hogy "Amúgy , amig a férfi tartotta el/élve a családját, nyugodtan tarthatta azt, hogy az az ő tulajdona. De normális ember nem rongálja ugyebár a saját tulajdonát?" Azt hiszem kell még pár száz év, hogy ezen túllendüljünk.

Komolyan gondolom 2014.09.09. 11:00:50

@bölcsbagoly: Értem, amit írsz. Tényleg az a generáció sokkal erősebb, lelkileg is, mert megedződött.
Azért ott még nem tart az átlag magyar, hogy hetente járjon pszichológushoz, mint nyugaton, pedig van, akire ráférne, hogy nem máson vezesse le a feszültséget.
Tudom, hogy vannak olyanok, akik nem tudnak beilleszkedni, meg hogy ez a "természetes kiválasztódás". Azon meg végképp sokat lehetne elmélkedni, hogy vajon jót tesz-e az emberiségnek, hogy a civilizáció ez ellen hat (gyengébbek, betegek felkarolása, stb.). De ha így nézzük, az empatikus viselkedés tulajdonképpen az emberiség fejlődése elleni vétek? :)
Szerintem az a nem oké, hogy valakit egy olyan trauma tegyen alkalmatlanná a társasági életre, amit meg lehetett volna előzni. Nyilván van, amit nem lehet.
A családon belüli erőszakot pedig tényleg nem veszik elég komolyan sajnos.

nnnnnnnn 2014.09.09. 11:11:58

@Komolyan gondolom: direkt félreértelmezed és magyarázod amiről beszélek, így értelmetlennek tartom a további diskurzust.

"szerinted ha orrvérzésig vernek, az kismiska"

mutass rá hol mondtam ilyet. azt mondtam, ha orrvézésig vernek az nem nemi erőszak, ez pedig tény. de nyugodtan belemagyarázhatod, hogy én szerintem ez kismiska.

"Nem tudom, hogy ha egy családtag bántalmaz, az miért kevésbé bűn."

ilyet se állítottam sehol.

két eset állhat fenn. vagy nem elég magas az IQ-d, hogy elérjen az agyadig miről beszélek, vagy gyökérkedsz.

nnnnnnnn 2014.09.09. 11:16:15

@Komolyan gondolom: "Szerintem az a nem oké, hogy valakit egy olyan trauma tegyen alkalmatlanná a társasági életre, amit meg lehetett volna előzni. Nyilván van, amit nem lehet."

az életben ilyen dolgokat nem tudsz kivédeni. ahogy írtad is, vállalhatod hogy egyedül utazol vonaton éjjel, akkor jobban benne van a pakliban, hogy bajod lesz, vagy mehetsz haza taxival önköltségre. egy biztos, ha ki se mozdulsz otthonról semmi bajod nem lesz jó esetben, másrészt saját magad döntése, mennyire vagy bátor, mennyit kockáztatsz, stb. szvsz egy szint felett már felelőtlenség kockáztatni, de legalábbis illik tisztában lenni a következményekkel.

nnnnnnnn 2014.09.09. 11:20:51

@Komolyan gondolom: "Nem tudom, nem is igen lehet egyszóval összefoglalni, hogy mi lenne a normális, de az alap, hogy nem bántok másokat csak úgy."

ez lenne az alap, de másoktól ezt ne várd el, vagy ne feltételezd róluk, a saját biztonságod érdekében.

nnnnnnnn 2014.09.09. 11:26:25

"A családon belüli erőszakot pedig tényleg nem veszik elég komolyan sajnos."

a családon belüli erőszak álláspontom szerint két emberen múlik, nem csak az elkövetőn, hanem az áldozaton is. lásd pl. damu roland ügy. folyton agyba főbe verte azt a gyökér nőt állítólag, az meg jutsz is odament agyonveretni magát megint.

bölcsbagoly 2014.09.09. 13:18:31

@Komolyan gondolom: na ja, csak hát én biológus vagyok és szerintem szociális állatként az ember sem más mint a többi hasonlóan szervezett faj. Ugyanis a genetikai örökség erősebb a kulturálisnál. Az előbbit kapjuk akaratlanul, mig az utóbbit megszerezzük tudatosan.De nem kötelező módon.

Komolyan gondolom 2014.09.09. 14:06:52

@$$$=$$$: Muhhaha... Tényleg, nincs is rá más módszer szerinted, ha idegesít valaki, csak az, hogy lecsapod?... Amikor már észérvekkel nem bírod a vitát, le lehet zárni pofonnal, ugye?...
Nem kötelező ám hülye nőkkel összeállni, meg nem kötelező idegbeteg állatoknak gyereket vállalni... Csak hát előre kellene gondolkodni, ami meg ugye sokaknak nem megy. Nem a pofon a megoldás, főleg akkor nem, ha nem ugyanaz a súlycsoport. Általában ez egy elég egyenlőtlen küzdelem, a nőnek nincs túl sok esélye. Ha meg nagydarab az asszony, akkor jó eséllyel nem is meri megütni a jóember. A gyerekek esélyeiről meg már ne is beszéljünk.

Komolyan gondolom 2014.09.09. 14:09:11

@bölcsbagoly: Teljesen igazad van. Ha valaki nem akarja, nem lesz kulturált, társadalomba beilleszkedett ember, hanem megmarad az állati szinten. De valószínűleg nem véletlenül kaptuk az eszünket a génjeink mellé, ez is a csomag része. :)

Komolyan gondolom 2014.09.09. 14:25:57

@$$$=$$$: Már elnézést, de nem akartam gyökérkedni, az IQ-mra vonatkozó megjegyzésedet meg inkább nem veszem magamra.
Azt írtad, hogy "attól hogy vér folyik még nem biztos, hogy erőszak történt", ahol én az erőszak szó alatt az erőszakra gondoltam, nem pedig a nemi erőszakra. Úgy értelmeztem, hogy a verés is erőszak. Ezért elnézést, ha Te másra gondoltál.
Nem állítottam, hogy szerinted a családon belüli erőszak nem bűn. Csak azt írtam, hogy az a baj, hogy "máshogy kezelik", ahogy írtad is, és szerintem kevésbé tekintik súlyosnak, mint a sima nemi erőszakot, holott az egy rendszeres bántalmazás.

bölcsbagoly 2014.09.09. 17:42:46

@Komolyan gondolom: a szocializálódástól is függ. Ott ahol a fizikai erő dominál, ott csak azt értik (régebben ha a tanár a kezével is mutogatva járkálva magyarázott a padok közt, egyes tanulók ösztönösen kapkodták a fejüket, jeléül annak, hogy ez már reflex náluk, mások meg nem értettek a szép szóból, csak ha ordítoztál velük).
Itt már nem az ész a döntő, hanem a megszokás. Azokat meg nehéz átalakítani.
süti beállítások módosítása